Kek Puding Karamel

Huhuuu...im so bored lorh arineh...d0nnoe wut t0 do..huk huk...
so ape lagi...mula la pikirkan aktiviti membuat xperiment di dapur..huk huk...

humm...tahukah anda apa itu karamel??...
MyEm0.Com
..hahaaa...klu tak tau jgn jadi org..keh keh..dan tahukah anda bahawa saye adelah penggemar @ penghantu @ pengsuka 'puding karamel' ini??....hermm...puding karamel...yup..itu lah tajuk experiment kita pd hari ini...but yg ni special sket...wanna n0e y??...hehe c0z karamel me nak wat ni ade cake skali...hik hik...mayb ramai yg penah mkn kot..tp me tak penah..haha..s0 sape yg dah tau tu d0k tepi diam2 ek...MyEm0.Com..me nak share kat sape yg tatau jek..lallaallaaa...
.MyEm0.Com
huhu..sesape nak resepi leh amek kat bawah ni...pic kat bawah ni adalah hasil experiment kali ni..hehe..
.

MyEm0.Com
.

++ KEK PUDING KARAMEL ++
sumber dari yani myresipi


BAHAN ( 20cm )

Karamel
60g - gula
 1 sudu besar - air
 2 sudu besar - air


Puding
 4 biji - telur
500ml - susu segar
70g - gula
sedikit - esen vanila


Kek Span
70g - tepung gandum
60g - gula halus
2 biji - telur
 20g - mentega (dicairkan)
.
CARA
1) Sapukan loyang dengan butter lembut. Panaskan oven ke 170 degree. Cairkan mentega dan ketepikan.
2) Sediakan karamel Campurkan gula dengan 1 sudu air. Panaskan sehingga jadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air lagi. Tutup api. Tuangkan semasa masih panas-panas ke dalam loyang.
3)
Sediakan puding. Panaskan susu dan gula sehingga gula hancur dan padamkan api.
4) Masukkan telur dan esen vanila ke dalam mangkuk. Pukul sedikit. Kemudian tuangkan susu panas tadi perlahan-lahan ke dalam mangkuk sambil dikacau. Kacau dengan perlahan-lahan supaya tak berbuih.
Tapiskan ke dalam loyang karamel tadi.
5) Sediakan kek span. Asingkan putih dan kuning telur. Pukul telur putih dengan separuh gula sehingga kembang.
6) Pukul pula telur kuning dengan separuh gula lagi sehingga jadi bentuk krim.
7) Campurkan kedua-dua adunan telur tadi. Pukul dengan perlahan-lahan sehingga sebati.
8) Ayak tepung ke dalam no.7 Kacau dengan spatula dengan kaedah kaup balik.
9) Akhir sekali masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sehingga sebati.
10) Tuangkan adunan kek tadi ke dalam loyang puding tadi. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 minit atau sehingga masak.(tp me wat lame sikit coz takut nnt tak masak)
**adunan kek span ni akan terapung di permukaan adunan puding.. 
so puding tu tak payah kukus or bakar dulu.
11) Sejukkan dulu sebelum keluarkan puding/kek dari loyang.
.
MyEm0.Com
hehehee...so selamat mencuba pada sesape yg teringin nak mamam karamel buatan senirik..
.go go chaiy0rk~!!!
 
.

1 comment:

[[~R*i*Y*s*E*s*L*a*D*y~ ]] said...

huhu..x paham yg isi air kat dulang tu..
dulang maner..huhu..
puding ngan cake tu atas bawah ker..
puding bwh,cake atas...
main tuang jer ker..
ahhahaha..sory me ni x tau..

♥♥«--- My Recipe World --»♥♥   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP